שימור פוריות מבחירה

הקפאת ביציות

אין ספק שברשימת החידושים הרפואיים ששינו את פני האנושות האפשרות להקפאת ביציות נמצאת באחד המקומות המכובדים, קצת אחרי הקפאת עוברים כנראה.

ואם עד לפני שנים אחדות הקפאת ביציות התאפשרה רק בעקבות מחלות קשות שפוגעות בפוריות הרי שהיום, הליך הקפאת הביציות אמנם ממשיך לשרת, כמובן, את תהליך ההפריה החוץ גופית כולו, אבל בהחלט לא רק.

לדחות את ההיריון, להקפיא את הזמן

בעולם המערבי כולו כבר ברור כי מדובר בתופעה: נשים רבות בוחרות לדחות את ההיריון – לרוב משיקולי קריירה, אבל לעיתים רבות גם מסיבות אחרות – ולהקפיא ביציות.

הסיבה לכך ברורה: החל מגיל 35 יורדת איכות הביציות ואיתה גם הפוריות. המשמעות היא שחלק גדול מהנשים שדוחות את ההיריון יגיעו לטיפולי פוריות.

ואולם היכולת להקפיא ביציות בגיל צעיר יחסית ולעשות בהן שימוש לטובת היריון בגיל מבוגר יותר – שינתה את פני הדברים.

את הבשורה הזו הפנימו גם במשרד הבריאות עת יצאו עם נוהל חדש (יחסית) הגורס כי כל אישה בגילאי 30 – 41 רשאית להקפיא ביציות ולהשתמש בהן עד גיל 54. העובדה כי לא נקבע כל קריטריון נוסף להקפאה משאירה למעשה את הבחירה בידייך שלך.

שימור פריון סוציאלי

הליך זה נקרא 'שימור פוריות מסיבות שאינן רפואיות' או 'שימור פריון סוציאלי'. זאת, על מנת להבחין בין הליך זה, שנעשה מבחירה, לעומת מצבים רפואיים אחרים הדורשים שימור פריון (טיפולי כימותרפיה למשל).

בכל מקרה, על פי קביעת משרד הבריאות נשים אשר מלאו להן 30, אך טרם מלאו להן 41, יכולות לעבור עד 4 שאיבות או עד להשגת 20 ביציות  (מה שצולח קודם).

ניתן לבצע את התהליך רק ביחידות להפריה חוץ גופית (IVF) שקיבלו אישור ממשרד הבריאות לעשות זאת.

הפרוצדורה הרפואית

הליך זה, של שימור פוריות סוציאלי, זהה בשלביו לפרוצדורת שימור פוריות באשר היא וכולל 2 שלבים עיקריים: גירוי שחלות ולאחריו שאיבת ביציות.

 

גירוי שחלות – בעוד שבכל חודש מייצר גופך ביצית אחת, כאשר חושפים את השחלות לטיפול תרופתי שמטרתו השראת ביוץ מוגבר, נוצרות מספר רב של ביציות המתאימות להפריה.

שאיבת ביציות – לרוב, שאיבת ביציות היא חלקו השני של תהליך ההפריה החוץ גופית.

השאיבה עצמה מתבצעת תחת הרדמה מקומית או כללית קצרת טווח ודורשת מנוחה של כמה שעות.

שאיבת הביציות תבוצע בדרך כלל 32-36 שעות לאחר שהמטופלת קיבלה את ההורמון HCG להבשלה סופית של הביציות.

במקרה של שימור פוריות סוציאלי נעשה אותו הליך בדיוק רק במקום למעבדת ההפרייה החוץ גופית נשלחות הביציות להקפאה.

על פי הנחיות משרד הבריאות הביציות ישמרו לתקופה של עד 5 שנים עם אפשרות להארכה.

שימור פוריות סוציאלי – האם כדאי?

 

אכן, על אף האפשרות לביצוע ההליך – עובדה המאפשרת לנשים רבות לדחות את גיל כניסתן להיריון – יש לקחת בחשבון מספר עובדות נוספות.

שיעור ההריונות לאחר הקפאה והפשרת ביציות עדיין נמוך מזה של ביצוע הפרייה חוץ גופית עם ביציות שזה עתה נשאבו.

שרידותן של הביציות המוקפאות אינה ידועה דיה שכן לא נצברו מספיק ידע וניסיון על כך. יש גם לקחת בחשבון שאיכות הביציות עלולה לרדת בשל כשל טכני כזה או אחר בתהליך ההקפאה / הפשרה.

ולבסוף, והכי חשוב כנראה, לא חלף מספיק זמן מאז נולדו ילדים מביציות מוקפאות ולפיכך אין גם מספיק מידע באשר לבריאותם.
אם את נמצאת בתהליך של שימור פוריות או מתעניינת בנושא. חשוב שתדעי שמחירי התרופות שונים ומגוונים. ניתן לרכוש הורמונים גם באיפארמסי,  בית מרקחת און ליין.

 

 

מאמרים נוספים
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן